BLOG FILMOWY

25.06.2017
Trudno o trzy bardziej odmienne filmy, a jednocześnie o filmy, które tworzą pospołu intrygujący dialog i dają świadectwo naszej kondycji, jako interlokutorów. “Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, “Szczęście świata” Michała Rosy, “Zaćma” Ryszarda Bugajskiego (możecie je właśnie oglądać w Canal +) dotyczą drażliwych, trudnych, obolałych miejsc w polskiej historii: mamy tu rzeź wołyńską, Holokaust i zbrodnie epoki stalinizmu. Odmienne tematy, a przede odmienne...
30.05.2017
To mógł być naprawdę śmieszny i wywrotowy film, tym bardziej mi żal, że seans skończył się kacem. Pierwsze sceny debiutu fabularnego Lucii Aniello (reżyserki "Broad City") obiecują, że będzie niegrzecznie, po bandzie i w ogóle bez trzymanki. Scarlett Johansson (Jess) w pięknym stylu wali więc o podłogę, Alice (Jillian Bell) okazuje się być mistrzynią pewnej erotycznej techniki, a Frankie (Ilana Glazer) i Blair (Zoe Kravitz) tworzą razem piękny biust (sic!). W noc po studenckiej imprezie...
26.05.2017
Jeżeli festiwal w Cannes cokolwiek łączy z rzeczywistością, to niewątpliwie czekanie. Każdy kto miał okazję znaleźć się na planie filmowym wie, że na czekaniu upływają tam całe godziny, że to robota tyle twórcza, co żmudna i wymagająca wielkich pokładów cierpliwości. Nie inaczej wyglądał mój pobyt w Cannes, gdzie niezliczone godziny przepędziłam w kolejkach do kin: w palącym słońcu, w rozgadanym tłumie, który z każdym dniem wytracał entuzjazm. Pod koniec ciemne sale projekcyjne coraz częściej...
22.05.2017
"Kochać się będziemy później, teraz trwa rewolucja!" - mówi bohater "Le Redoutable" Michela Hazanaviciusa, czyli Jean-Luc Godard. Wkładając te słowa w usta twórcy "Do utraty tchu", Hazanavicius chce wyśmiać jego artystyczny i polityczny radykalizm. W "Le Redoutable" Godard to gość w typie bohaterów Woody’ego Allena: narcyz i neurotyk, który wie jak czynić wojnę, ale nie wie, jak czynić miłość. Komedia Hazanaviciusa przyjęta została w Cannes dość chłodno: bo choć wskazane jest buntowanie...
30.04.2017
Kot leżał na plecach, odsłaniając puszysty brzuch i sprawiał wrażenie strasznie zadowolonego. Właściciele zasugerowali, że tak właśnie wygląda kot, który czuje się bezpiecznie. “Ciekawe, co byłoby ludzkim odpowiednikiem takiej pozy? Fizycznym wyrazem totalnego poczucia bezpieczeństwa?” - spytałam, bo godzina była późna i jak wiadomo, różne dziwne myśli przychodzą wtedy do głowy, a wśród bliskich nie trzeba się ich wstydzić. “Chyba musiałbym się rozpłakać” - rzucił A. z...
28.04.2017
Czy wypada napisać o tym filmie: “rasowy horror”? A do tego, że z domieszką “czarnego humoru”? Strach proszę państwa, strach blady padł na mnie, gdy tylko zasiadłam do komputera (nie mówiąc o strachu przeżywanym w ciemnej kinowej sali). Ale jeśli głośny, okrzyczany wydarzeniem debiut Jordana Peele jest rzeczywiście wart uwagi, to przecież z racji przewrotnej gry jaką toczy ze stereotypami rasowymi. I z racji smutnego - co widać czarno na białym w rzeczywistości...
 

PISZĄ DLA NAS

Małgorzata Sadowska
Dziennikarka i recenzentka filmowa, programerka Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty. Publikowała w tygodnikach "Wprost" i "Newsweek" oraz w miesięcznikach "Kino" i "Film". Laureatka nagrody PISF za 2015 w kategorii Krytyka Filmowa. Współautorka książki o polskim kinie najnowszym "Polish Cinema Now! Focus on Contemporary Polish Cinema" (Instytut Adama Mickiewicza) oraz "Chełmska 21" (WFDiF), poświęconej rodzimym dokumentalistom.

POLECANE

 

Boss

SO / 1 LIPCA / 21:00 / CANAL+
 

Zaćma

ŚR / 28 CZERWCA / 23:55 / CANAL+
 

Wołyń

ŚR / 28 CZERWCA / 23:40 / CANAL+ FILM
 

Szczęście świata

PT / 30 CZERWCA / 20:00 / CANAL+ FILM