PREMIERY

2013.01.05

CANAL+
Rabat 20% na 20-lecie

Rzeź

Carnage

Francja/Niemcy/Hiszpania/Polska, 2011

reżyseria: Roman Polański

obsada: Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz, John C. Reilly, Elvis Polanski

gatunek: komediodramat

czas trwania: 76 min

Nowy Jork. Na placu zabaw w Brooklyn Bridge Park dochodzi do bójki dwóch jedenastolatków, podczas której Zachary Cowan (Elvis Polanski) uderza swojego rówieśnika w twarz kijem.

Ethan Longstreet (Eliot Berger) traci przedni ząb, drugi ma uszkodzony. Matka pobitego chłopca Penelope (Jodie Foster) i jego ojciec Michael (John C. Reilly) zapraszają Nancy (Kate Winslet) i Alana (Christoph Waltz) Cowanów, rodziców krewkiego nastolatka, do swojego eleganckiego mieszkania na Brooklynie. Celem spotkania ma być omówienie przykrego incydentu i polubowne rozwiązanie sprawy. Oba małżeństwa są przyjaźnie nastawione i mają wolę, aby między sobą rozwiązać konflikt. Spisują coś w rodzaju porozumienia, mającego zabezpieczyć strony przed nieprzewidzianymi skutkami prawnymi. Wydaje się, że kłopotliwy obowiązek został spełniony i niebawem o wszystkim będzie można zapomnieć. Dalsza rozmowa ma charakter grzecznościowy. Gospodarze proponują kawę i szarlotkę. Cowanowie nie odmawiają, ale gdy Penelope domaga się przeprosin, kulturalna atmosfera pryska jak bańka mydlana i narasta wzajemna wrogość.

"Rzeź" ROMANA POLAŃSKIEGO, która ma na koncie dwie nominacje do Złotych Globów 2012, Złote Lwiątko 2011 oraz nominację do Złotych Lwów 2011 w Wenecji, Cezara 2012 za najlepszy scenariusz, nominację do nagrody Europejskiej Akademii Filmowej 2012 oraz nominację do Satelity 2011, to jeden z tych filmów, na których można uczyć się reżyserii w szkołach filmowych. Rzadko trafia się dzieło demonstrujące w tak oczywisty sposób mistrzostwo reżyserii, w którym z tematu pozornie błahego i potocznego daje się wydobyć tyle prawdy. Chociaż w swojej dotychczasowej karierze Roman Polański próbował niemal wszystkich filmowych gatunków: od przygody ("Piraci"), komedii ("Nieustraszeni pogromcy wampirów") oraz czarnego kryminału ("Chinatown"), po thriller ("Frantic") i horror ("Dziecko Rosemary"), nie stroniąc od adaptacji klasyki ("Tess", "Oliver Twist"), to od "Noża w wodzie" przez "Wstręt" i "Lokatora" wciąż udowadnia, że jest absolutnym mistrzem w przenoszeniu na ekran intymnych, małych przestrzeni. Filmowa kamera w jego rękach jest lupą umożliwiającą twórczą analizę zjawiska socjologicznego i służy dokładnej obserwacji psychologicznej. Scenariusz do "Rzezi", na podstawie sztuki własnego autorstwa "Bóg mordu", napisała wspólnie z Polańskim Yasmina Reza, urodzona w Moskwie córka irańskiego Żyda i Węgierki, mieszkająca obecnie nad Sekwaną i pisząca po francusku. Dynamiczne dramaty Yasminy Rezy są jednymi z najciekawszych prób analizy moralności współczesnej klasy średniej. Autorka tropi fasadowość i hipokryzję człowieka Zachodu. Pokazuje, że głoszone przez autorytety moralne i religijne, polityków oraz innych luminarzy życia publicznego tolerancja i otwartość na drugiego człowieka pryskają przy byle okazji, na przykład w wyniku nieporozumień w kwestiach estetycznych.

"Rzeź" jest drugim wspólnym projektem Rezy i Polańskiego. Wcześniej pisarka dokonała adaptacji "Przemiany" Franza Kafki, którą Polański wyreżyserował w paryskim Theatre du Gymnase. Ekranizując sztukę "Bóg mordu", Polański nadał jej - nie rezygnując z tonu komediowego - wydźwięk bardziej gorzki. Nad scenariuszem pracował w szwajcarskim areszcie domowym w Gstaad. Jest to film o obłudzie, o pozorach, które w uporządkowanym społecznym życiu ukrywają destrukcję. Ujawnia cynizm i kompleksy ukryte w liberalnym społeczeństwie. Ten filmowy teatr jest popisem nie tylko reżyserskiej sprawności, ale również prawdziwym koncertem gry aktorskiej. W "Rzezi" dwie pary małżeńskie w średnim wieku zagrali: laureaci Oscarów: Kate Winslet ("Mildred Pierce", "Lektor"), Christoph Waltz ("Woda dla słoni", "Bękarty wojny") oraz Jodie Foster ("Azyl", "Milczenie owiec"), a także John C. Reilly ("Chicago", "Musimy porozmawiać o Kevinie", "Magnolia"). Postacie, które wykreowali aktorzy to całkowicie odmienne typy ludzkie. Nancy Cowan to brokerka zajmująca się inwestycjami, która w dobie kryzysu traci dobrą zawodową pozycję. Ma bardzo nowoczesne poglądy na tematy macierzyństwa i rodzicielstwa. Kocha syna i nieustająco zmaga się z poczuciem winy, że poświęca mu za mało czasu. Penelope Longstreet jest ugrzeczniona i wszystko traktuje poważnie. Pracuje w księgarni i jednocześnie pisze książkę poświęconą konfliktowi w Darfurze. Nie potrafi też ukryć tego, że jej aspiracje sięgają wyżej niż to, co może jej zapewnić mąż. Michael, który uważa, że wrażliwość na tematy społeczne żony jest przesadna, handluje designerskim sprzętem łazienkowym. Jest spokojnym człowiekiem, koneserem szkockiej whisky i kubańskich cygar. Alan Cowen jest tymczasem pewnym siebie, nierozstającym się telefonem komórkowym cynicznym prawnikiem, który broni firmy farmaceutycznej oskarżonej o wypuszczenie szkodliwego leku.

"Rzeź" oscyluje między dramatem obyczajowym z mocno zarysowanym tłem społecznym a czarną komedią. Jest filmem doskonałym w warstwie formalnej i niezwykle dynamicznym, mimo ograniczenia zamkniętą przestrzenią. Nie ma w nim żadnego zbędnego ujęcia. Roman Polański zebrał na planie "Rzezi" nie tylko śmietankę amerykańskiego i europejskiego aktorstwa, ale także najwybitniejszych twórców współczesnego kina. Autorem zdjęć jest Paweł Edelman, nagrodzony Cezarem oraz Europejską Nagrodą Filmową, a także nominowany do Oscara i BAFTY za "Pianistę". Muzykę do filmu skomponował wielokrotnie nominowany do Oscara (ostatnio za "Jak zostać królem") Alexandre Desplat, scenografię zaprojektował laureat nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za "Ojca chrzestnego II" Dean Tavoularis, a za montaż "Rzezi" odpowiada trzykrotny zdobywca Cezara - Hervé de Luze ("Autor widmo", "Nie mów nikomu", "Pianista"). Za swoje kreacje w "Rzezi" Jodie Foster i Kate Winslet otrzymały nominacje do Złotych Globów. Roman Polański został uhonorowany m.in. Cezarem za najlepszy scenariusz adaptowany oraz nominacjami do nagrody Davida di Donatello (najlepszy film Unii Europejskiej) i Goya (najlepszy film europejski).


CZYTAJ BLOGI FILMOWE CANAL+

WASZE OPINIE

art1970

Film nie jest łatwy w odbiorze. Na pozór dość nudna historia zamknięta w czterech ścianach. Ale te dialogowe smaczki, te zmieniające się w trakcie "Rzezi" koalicje, z damsko-męskich na męsko-męskie i damsko-damskie, to wszystko powoduje, że oglądamy z zaciekawieniem ten obraz do samego końca.

Ps. Jeśli 75 procent obsadzonych w tym filmie głównych aktorów posiada najważniejszą nagrodę w tej
profesji, zgadzając się bez mrugnięcia oka na udział w tym obrazie, to według mnie, nie jest wcale tak
źle, ze starą, polską szkołą reżyserii.

lars

uczta filmowa ! inteligenty,przemyślany pod każdym aspektem, fabula,dialogi,głębia postaci. film jest
dowodem że w czasach filmów fajerwerków i nacisku jedynie na efekty specjalnie przy zaniedbaniu
całej reszty,wciąż najważniejszy jest scenariusz,gra aktorów i reżyseria a efekty to powinny być
dodatek a nie kwint esencja filmu. rewelacja. brawo Polański i c+

Kosmita

Spałem jeszcze rano gdy zadzwonił telefon.Zaspany i wściekły ,że mnie obudzono warknąłem do słuchawki-Czego? Z drugiej strony usłyszałem głos kobiecy.Niewiasta przemówiła-Przepraszam bardzo ,że pana budzę o tak wczesnej porze ale mam dla pana bardzo ciekawą propozycję. Dla naszych stałych klientów naszego biura podróży Canal+ przygotowaliśmy niepowtarzalną ofertę.Jednak musi się pan zdecydować najpóźniej do 8 rano gdyż jest wielu chętnych.
Zapytałem jaka to oferta jest tak godna uwagi by mnie budzić.Kobieta wyjaśniła mi ,że ma propozycję wycieczki do teatru.Zgodziłem się choć wolę wycieczki i przygody filmowe.Nigdy w teatrze nie byłem i obawiałem się tego ,że może być nudno.Zbliżał się wieczór a wraz z nim emisja Rzezi.Ubrałem się w smoking i siadłem na moim magicznym fotelu który dostałem od Canal+ co to przenosi do świata filmu.Bez nadziei na dobre widowisko zasiadłem w fotelu.No i zaczeła się Rzeź.Znalazłem się w pokoju w jakimś mieszkaniu.Pomyślałem ,że co to za przygoda ma być gdy usłyszałem głosy,a właściwie to były głosy kłótni.Wiedziałem ,że jestem w filmie i to wszystko jest nagrywane więc aby mnie nie zauważono dyskretnie wychyliłem głowę za framugi drzwi i mnie zamurowało.Wiecie kto był w pokoju? Tak ,to we własnej osobie Jodie Foster i Kate Winslet.Towarzyszyło im dwóch mężczyzn.Siedzieli przy stole i się kłócili o coś.Jodie tak się unosiła ,że bałem się ,że jej żyłka pęknie.Pomyślałem co ,ja tu mam robić przez cały film.Mam się przygladać jak się kłócą?Postanowiłem ,że jak wrócę do domu to zgłosze reklamację do biura podróży Canal+ ,że mnie wysłali na durną filmową przygodę.Stałem tak i wiecie co? Zaczynało mnie to wciągać.Po jakimś czasie nie wiedziałem kto się z kim kłoci.Powstawały jakieś koalicje damsko-męskie i damsko-damskie.Nawet nie wiedziałem kiedy minęło 90 min wyprawy do teatru.Nie mogłem już wytrzymać tych wrzasków kłócących się ludzi i już chciałem wyskoczyć za drzwi i krzyknąć aby się zamkneli gdy przeniosło mnie z powrotem do mojego domu.Film się skończył a ja nadal nie wiedziałem czy lubie teatr czy nie.

RECENZJE

"Party Girl", czyli matka noce całe musi tańczyć, pić!

Niezwykły prezent ofiarował swojej mamie Samuel Theis, chwytając na chwilę w krąg światła...

więcej

PODOBNE FILMY

As w rękawie
29.05 / 14:00 / CANAL+ SERIALE
Między nami seksoholikami
29.05 / 23:15 / CANAL+ FILM
Święta krowa
30.05 / 07:45 / CANAL+ SERIALE
As w rękawie
30.05 / 09:20 / CANAL+ SERIALE
Więcej

ZWIASTUNY

RECEPTA NA BIZNES
BRACTWO CZERWONEJ OPASKI
PT / 29 MAJA / 20:00 / CANAL+ FAMILY
BRZEGIEM NILU
MEGALOPOLIS
KAMUFLAŻ 5
SO / 30 MAJA / 00:00 / CANAL+ SERIALE
BEZ GRANIC