OSZOŁOMIENIE

OSZOŁOMIENIE

EMISJE

PN | 19.12 | 04:15

CANAL+ FILM
PRZYPOMNIJ

OSZOŁOMIENIE

Polska, 1988

reżyseria:

obsada: , , ,

gatunek: dramat

czas trwania: 97 min

Dobiegający sześćdziesiątki aktor Władysław Czerkański (Władysław Kowalski) poznaje piękną, fascynującą tancerkę Jadwigę (Maria Pakulnis). Mimo sporego życiowego doświadczenia, nie zwracając uwagi na ostrzeżenia przyjaciół, żeni się z nią.

Nadchodzą lata okupacji hitlerowskiej. Podziemny samorząd aktorski zakazuje Polakom występowania w koncesjonowanych przez nazistów teatrzykach. Wszelka artystyczna współpraca z Niemcami jest piętnowana jako zdrada. Część kolegów Czerkańskiego znajduje sobie nowe zajęcie, inni idą na kolaborację z okupantami - wśród nich niejaki Chris Sten (Wojciech Wysocki), który zostaje dyrektorem warszawskiego teatru. Czerkański z coraz większym trudem zdobywa środki na utrzymanie - sytuacja artysty jest tym bardziej dramatyczna, że jego żona Jadwiga popada w narkomanię. Sten wiedząc o kłopotach Czerkańskiego kusi go rolą w hitlerowskim filmie propagandowym. Początkowo artysta odmawia. Jednak gdy Jadwiga zaciąga olbrzymie długi na kokainę, gotów jest przyjąć propozycję. Do angażu jednak nie dochodzi, ponieważ Sten zostaje skazany przez konspiracyjny sąd na śmierć za kolaborację. Niemcy reagują na zamach wzmożonymi represjami wymierzonymi w środowisko aktorskie. Udaje im się zwerbować do współpracy z gestapo Jadwigę. Ruch oporu po kolejnych wpadkach szybko odkrywa kto donosi Niemcom i wkrótce zapada decyzja o straceniu aktorki.

Scenariusz filmu JERZEGO SZTWIERTNI inspirowany jest prawdziwą historią małżeństwa wybitnego aktora Kazimierza Junoszy-Stępowskiego. Do dziś wszystkie okoliczności związane z tragiczną śmiercią artysty i jego żony nie zostały wyjaśnione. Doskonała obsada, duszny klimat ciągłego zagrożenia, a przede wszystkim poruszająca kreacja Władysława Kowalskiego w roli starszego człowieka samotnie walczącego o ocalenie kochanej osoby, sprawiają, że "Oszołomienia" to film bardzo wyrazisty, dramatyczna opowieść o trudnych wyborach i moralnych dylematach artystów w czasie okupacji.