Labirynt

PREMIERY

2012.03.05

CANAL+
Hity jesieni
MR. ROBOT 2

The Labyrinth

USA/Polska, 2010

reżyseria:

gatunek: dokument socjologiczny

czas trwania: 37 min

0.00

Marian Kołodziej przez blisko pół wieku nie wspomniał o koszmarze, jaki przeżył podczas II wojny światowej. Dopiero otarcie się o śmierć skłoniło go do szczególnego wyznania - zdecydował się opowiedzieć o bólu, cierpieniu i sile ludzkiego ducha językiem sztuki.

Kołodziej miał siedemnaście lat, kiedy w czerwcu 1940 roku w jednym z pierwszych transportów trafił do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Oznaczony numerem 432, kolejne pięć lat przeżył oddzielony od świata drutem kolczastym, oglądając prawdziwe piekło na ziemi. "Budowałem obóz, bo znalazłem się w pierwszym transporcie"- przyznawał po latach - "Prawdą jest też, że przez prawie pięćdziesiąt lat nie mówiłem o Auschwitz. Mimo to, cały czas był on obecny we wszystkim, co robiłem". Po wojnie Marian Kołodziej pracował przy projektach kostiumów teatralnych. W roku 1993 przeżył poważny zawał. Otarł się o śmierć, a w ramach rehabilitacji miał wykonywać rysunki tuszem. Wtedy właśnie spod jego ręki zaczęły wychodzić alegoryczne obrazy inspirowane makabrycznymi doświadczeniami pobytu w Auschwitz.

W 2007 roku Jason A. Schmidt, należący do amerykańskiej rodziny filmowców (jego brat Arthur dwukrotnie otrzymał Oscara za najlepszy montaż, a dziadek Arthur P. Schmidt był nominowany za montaż do pamiętnego "Bulwaru Zachodzącego Słońca"), poznał prace Kołodzieja, wystawiane w Oświęcimiu jako ekspozycja pod nazwą "Labirynt". Sam autor mówił o niej: "To nie jest wystawa, ani sztuka. To nie są obrazy. To są słowa zamknięte w rysunkach. Wciągam w podróż drogami labiryntu, naznaczonymi doświadczeniem śmierci. To wyraz pamięci o wszystkich tych, którzy obrócili się w proch". Zainspirowany dziełami mężczyzny, Schmidt postanowił nakręcić o nich film. "Marian jest nie tylko artystą, ale także pisze bardzo poetycko" - mówił potem Amerykanin - "Kluczowe dla filmu było to, że słowa nie opisują jedynie rysunków na ekranie, ale dotyczą doświadczeń Mariana i obserwacji obozowej grozy".

"Jednym z celów filmu było danie widzom poczucia nadziei" - przekonywał Schmidt. "Właśnie tego doświadczyłem ja, kiedy pierwszy raz pokazywałem "Labirynt". Moim celem było pozwolić, by film wniknął w widownię i wzbogacił ją duchowo. Dokładnie w taki sposób, w jaki ja sam to odczułem".

Dlaczego dopiero zetknięcie ze śmiercią sprawiło, że Kołodziej zaczął mówić o wypieranych przez lata wspomnieniach? Dlaczego wybrał graficzny, metaforyczny sposób na opowiedzenie tej historii? Czy z poczucia obowiązku wobec współuczestników tego koszmaru? Marian Kołodziej zmarł w roku 2009, odpowiedzi należy więc szukać w filmie samodzielnie.

PREMIERA: CANAL+, poniedziałek, 5 marca 2012, 22:40

WYDARZENIA

POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI 2, CZYLI NAJLEPSI POLSCY REKONSTRUKTORZY HISTORYCZNI W AKCJI.

Świst kul nad głową, zapach prochu, ciężar zbroi...

więcej

TOP TYGODNIA

PODOBNE FILMY

Kobiety w mundurach
08.10 / 02:45 / CANAL+ DISCOVERY
Elita bodyguardów
08.10 / 06:10 / CANAL+ DISCOVERY
Kup Pan zamek
08.10 / 12:20 / CANAL+ DISCOVERY
Rowery kontra auta
08.10 / 15:35 / CANAL+ DISCOVERY

ZWIASTUNY

HITY JESIENI
UPADEK KRÓLESTWA
CZ / 6 PAŹDZIERNIKA / 21:00 / CANAL+
POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI 2
WT / 4 PAŹDZIERNIKA / 21:00 / CANAL+ DISCOVERY
CZY NAPRAWDĘ WIERZYSZ?
WT / 4 PAŹDZIERNIKA / 20:00 / CANAL+ FILM
JANIS: LITTLE GIRL BLUE
WT / 4 PAŹDZIERNIKA / 21:00 / CANAL+
PANIE DULSKIE
SO / 1 PAŹDZIERNIKA / 15:00 / CANAL+